Om du var helt ensam på denna planet skulle du haft förmågan att vara lycklig förutsatt att du hade de basala behoven tillgodosedda :
Tak över huvudet
Mat på bordet
och kläder
Hur skulle dit liv vart utan interpersonella relationer ?
Lycklig eller olycklig ?
Om det är så viktigt med interpersonella relationer varför gör vi inget åt det ?
Eller vi kanske använder bara fel metoder ?
Mycket av våra vakna tid spenderas på att tillgodose våra basala behov
Människor tycks kämpa med dessa 3 saker oavsett var de står socioekonomiskt
det spelar inte så stor roll om en människa tjänar 20 000kr eller 50 000kr
De kämpar för de basala behoven
Är det inte dags att kämpa för något mer meningsfullt ?
Vi har som ingått sociala kontrakt av vikten att vi måste kämpa över detta ?
Inom ekonomi finns det ett område som heter, Nationalekonomi
det kan definieras som :
“läran om hushåll med knappa resurser”
Ska vi hamstra resurser för de är knappa?
Ibland kan vi inte ens föreställa oss att resurser ej var knappa och att de var i överflöd och bara väntade på att hämtas.
Kan vi komma på något mer meningsfullt sätt att spendera vår tankekraft på än att hamstra resurser ?
…
Hänger resurser ihop med interpersonella relationer och förbättras dom automatiskt om vi har tillgång till resurser ?
Vi verkar tycka det och vid första anblicken kan det verka som att det är ej en åsikt utan en fundamental regel.
Du har förmågan att vara generös.
Du har förmågan att uttrycka dig friare med hjälp av olika verktyg och skepnader.
Du kan hjälpa andra.
Du kan vara personen som hjälper andra att för en stund glömma bort att hamstra resurser
De lever ett liv i överflöd och känner att livet är rätt så underbart.
Du målas upp som en hjältinna.
du hade förmågan att vara en förstärkt version av dig själv.
Ditt sanna jag och du behövde ej hålla tillbaks.
Människorna runt om dig skulle sett upp till dig och vilja vara dig.
Mycket av dina interpersonella relationer löste sig med mer resurser.
Och då dyker frågan upp var det resurserna som gjorde detta ?

Resurserna är inte mycket värda om man inte använder dem men många lever i rädsla (över att använda sina resurser) eller okunskap om hur de ska använda resurserna för att skapa möjligter och välstånd till sig själva och sin nära och kära. Det är tråkigt, men definitivt något som alla kan få insikt om och förändra. Tack Niklas för att du får oss att fundera på det hela!!